Jakie trzeba spełniać obowiązki związane z kasą fiskalną?
Przedsiębiorcy z wielu różnych branż mają obowiązek rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Zakup urządzenia to jednak nie wszystko, o czym muszą oni pamiętać. Dodatkowo ciąży nad nimi szereg obowiązków z nim związanych.
- Zgłoszenie zamiaru zakupu
Zamiar zakupu kasy fiskalnej należy zgłosić w Urzędzie Skarbowym. Przedsiębiorca musi poinformować urząd o planowanej liczbie kas, miejscu ich instalacji, a także dacie, od której zacznie za ich pomocą ewidencjonować sprzedaż.
- Zlecenie fiskalizacji kasy
Przed rozpoczęciem korzystania z kasy przedsiębiorca musi zlecić jej fiskalizację wykwalifikowanemu specjaliście. Po jego wizycie ma on obowiązek poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy (ma na to 7 dni). Urząd poda właścicielowi kasy jej unikalny numer identyfikacyjny, który musi być trwale naniesiony na urządzenie.
- Archiwizowanie paragonów
Przedsiębiorca ma obowiązek archiwizowania paragonów z kasy przez 5 lat. W zależności od modelu kasy mogą to być zwykłe kopie papierowe lub elektroniczne.
- Drukowanie raportów dobowych i miesięcznych
Kolejnym obowiązkiem właściciela kasy fiskalnej jest codzienne drukowanie raportów dobowych, a po zakończeniu miesiąca – miesięcznych. O dokumenty te może zapytać nie tylko fiskus, ale też poprosić m.in. biuro rachunkowe danego przedsiębiorcy (często prosimy o nie naszych klientów w Szczecinie).
- Przeglądy techniczne
Właściciel kasy fiskalnej jest też odpowiedzialny za jej prawidłowe działanie oraz regularne przeglądy techniczne. Ma on obowiązek przechowywania Książki Kasy Rejestrującej, która zawiera najważniejsze informacje o kasie, firmie jej właściciela i firmie dokonującej przeglądów technicznych. Bez możliwości wglądu do książki serwis może odmówić wykonania usługi.